• info@e-kins.ir

  • شماره تماس :7039755-0930

  • ساعت کاری :۸صبح تا ۵.۳۰ بعدظهر

بلاگ

مطالب بلاگ...

پنج اصل کلی و اساسی بیمه گر و بیمه گذار

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
  •  پنج اصل کلی و اساسی بیمه گر و بیمه گذار

اگر بخواهیم تعریف مختصری از بیمه داشته باشیم می توانیم اینگونه شرح دهیم که :

بیمه یک سندی است که ما بین بیمه گر(کسی که شخصی را بیمه می کند) و بیمه گذار(کسی که بیمه می شود) و در نهایت شخص بیمه گذار را در برابر هر گونه حادثه و خسارت محافظت می کند. در نظر داشته باشید که علاوه بر مسئولیت، بیمه ها دارای چند اصل هستند که باید به آن ها عمل کنند. در ادامه این پست می خواهیم به بررسی این اصول بپردازیم.

  • اصول مهم در بیمه

اصل اول – اصل حسن نیت:

حسن نیت در زبان انگلیسی: Good Faith نامیده می شود. در واقع به کلیه عواملی که حاکم بر قرارداد های بیمه ای باشند تاکید می کند، هم بیمه گر هم بیمه گذار باید از آنها پیروی کنند. به این صورت که بیمه گذار در هنگام عقد قرارداد باید کلیه اطلاعات خود را در اختیار بیمه گر قرار دهد. زمانی که بیمه گذار دارای صداقت لازم باشد می توان گفت که از او حمایت بیشتری می شود. در صورتی که طرفین از عقد قرارداد سرپیچی کنند، می توانند قرارداد فی ما بین خود را فسخ نمایند.

اصل دوم - اصل غرامت :

اصل غرامتدر زبان انگلیسی Principle of Indemnity نامیده می شود. غرامت که همان خسارت پرداختی به بیمه‌گذار است،در وقوع حادثه نباید به عنوان منبع درآمد برای بیمه‌گذار دربیاید . در غیر این صورت، مردم به اتفاق های عمدی ترغیب می‌شوند. بنابراین بیمه در هنگام بررسی موارد زیر را به اثبات می رساند:

  • برای بیمه اتفاق افتاده است.
  • واقعه موضوع بیمه می‌شود.

در نظر داشته باشید که حتما عمل وارد شده، باید علیت وجود داشته باشد. چراکهبیمه در زمان حوادث موجود است و واجد ارزش تعیین شده است.

اصل سوم - اصل نفع بیمه پذیر

بر اساس این اصل، هر کس محق به دریافت می‌باشد که ذینفع مال باشد. به این کسی که نمی‌تواند اموال شخص دیگری را برای خود کند و در صورت وقوع حادثه غرامت درخواست کند. همچنین پس از عقد قرارداد، بیمه اصلی آن را شخص دیگری انجام داده است، نفع بیمه قطع می شود.

اصل چهارم - اصل جانشینی

اصل جانشینی که به  زبان انگلیسیSubrogation Principleنامیده می شود. در واقع به تمایل بیمه‌گذار برای دریافت خسارت در اسرع وقت است. در بسیاری موارد علت بروز حادثه وقوع خسارت، کوتاهییا تقصیری که از جانب اشخاص دیگر رخ می‌دهد. در این موارد  بیمه‌گرمی‌بایست خسارت وارد را به بیمه‌گذار بپردازد و در مقابل، حق بیمه‌گذار برای پیگرد و مسوول حادثه را به صورت وکالتنامه از بیمه‌گذار دریافت نماید.

بیمه‌گر به جای بیمه‌گذار حق به مراجع قضایی و مطالبه از مقصر حادثه را خواهد داشت. طبعاً در این مورد ، بیمه‌گذار نمی‌تواند انتظار جبران دوباره را داشته باشد و خسارت وارد شده، حق بیمه‌گر خواهد بود.تعدد بیمهیعنی این که برای بیمهیک شیء، چند بیمه وجود داشته باشد. تعدد بیمه، لزوماً باعث باطل شدن قراردادهای بیمه می ‌شود و در صورتی که شرایط زیر ثابت باشد، نمی‌تواند بر خلاف اصل غرامت باشد. جمع مبالغ بیمه شده، از ارزش واقعی شیء بیمه شده بیشتر باشد:

 مانعی وجود ندارد که یک بیمه‌گذار برای بیمهیک دارایی به بیمه‌گرهای موجود مراجعه کند. مشروط بر آن که 1- جمله مبالغ بیمه شده از ارزش آن دارایی تجاوز نکند.

2- شخص منتفع از همه بیمه نامه ها یک نفر باشد: در صورتی که افراد دارای ذینفع هستند، هر یک از آن ها می توانند نسبت به بیمه آن اقدام کنند. اما باید توجه داشت که در صورت بروز حادثه، تنها شخصی که در آن زمان ذینفع‌است محق به دریافت باید باشد.

3-خطرهای بیمه شده در همه بیمه نامه ها یکسان باشد: در صورتی که یک دارایی، در مقابل خطرات بیمه شده باشد، اشکالی متوجه بیمه نامه نیست.

اصل پنج- اصل علت نزدیک:

موضوع اصلی علت نزدیک به انگلیسیPrinciple of proximate reason) قسمتهایی که در اثر دلایل و به همپیوسته به‌وجود می‌آید، اما همه آن حوادث تحت پوشش بیمه نامه هستند. حال، باید بررسی نمود که، در اثر کدام دلیل به‌وجود آمده‌است. اگر آن موضوع تحت پوشش بیمه باشد، باید پرداخت شود. اما اگر یکی از دلایل اصلی و بلافصل باشد، بیمه گر پرداختی ندارد. وظیفه پرداخت‌های ناشی از ترکیدگی را بر عهده خواهد گرفت. اما اگر در اثر علت دیگری (مثلاً یخزدگی)، بیمه‌گر آتش‌سوزی چنین مسئولیتی داشته باشد.

 

سخن آخر ...

امروزه صحبت درباره بیمه یک امر حرفه ای و تخصصی است . شرکت های بسیار زیادی هستند که مایل هستند تا شما را از سردرگمی و کلافگی نجات دهند. بهتر است قبل بیمه کردن خود در مقابل هر حادثه ای حتما با مشاوران خبره در این امر گفتگو کرد تا بهترین پیشنهاد ها را به ما بدهند.

ارتباط با ما

آدرس :

خ آزادی ابتدای کوچه آشیان پلاک 4 واحد 3

شماره تماس :

021-66864704

تلفن همراه:

09359124522

آدرس ایمیل:

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرهای سایت لندر در خبرنامه سایت لندر عضو شوید .
ثبت

آمار بازدید سایت

پورتال نمایندگی کلیک کنید